Peugeot to francuska marka samochodów osobowych ciesząca się bardzo dużą popularnością w całej Europie. Posiada ona bardzo wiele ciekawych rozwiązań, które ułatwiają jazdę i są unikalne na skalę niemal wszystkich producentów samochodów. Jednym z takich rozwiązań jest tylna belka skrętna, która z jednej strony pozwala na pewną i wygodną jazdę, ale z drugiej przyprawia kierowców o zawroty głowy.
Tylna belka skrętna stosowana była przez Peugeota już o bardzo dawna. Niestety praktycznie odkąd pojawiła się w samochodach budziła pewne kontrowersje. Początkowo oczywiście opisywano ją w samych superlatywach, ponieważ dzięki niej samochód o wiele pewniej się prowadził, tylna oś lepiej trzymała się drogi, a jednocześnie komfort jazdy nie spadał. Jednak bardzo szybko okazało się, że nie jest to rozwiązanie do końca dopracowane. Po kilku latach eksploatacji, zwłaszcza w takich krajach jak Polska, gdzie drogi są dziurawe, okazywało się że w zawieszeniu pojawiają się luzy. Ich przyczyną niestety była właśnie tytułowa tylna belka. Peugeot 206 był jednym z modeli, który wyjątkowo mocno cierpiał na tą przypadłość, jednak sytuacja nie była do końca beznadziejna. Belkę można było bowiem naprawić, a warsztaty szybko zaczęły zbijać na tym całkiem niezłe pieniądze.
Jak rozpoznać, że belka nadaje się już do serwisowania? Przede wszystkim zaczynają nasilać się stuki w tylnym zawieszeniu, słyszalne głównie podczas przejeżdżania po dziurach lub progach zwalniających. Jest to znak, że w zawieszeniu pojawiły się luzy, a ich powodem są najczęściej wybite gumowe wsporniki, na których do podwozia umocowana jest tylna belka. Peugeot w późniejszych modelach nieco poprawił to niefortunne rozwiązanie, stosując nieco inne typy mocowań, ale wciąż zdarzały się usterki. Dlatego też niemal każdy warsztat specjalizujący się we francuskich autach posiada zestawy naprawcze, dzięki którym możliwa jest regeneracja tylnej belki. Peugeot 206 jest widywany w takich zakładach najczęściej, ale też cena za taką naprawę nie jest kosmiczna. W porównaniu do tego co mogłoby zaproponować nam ASO, czyli kompletną wymianę belki razem z mocowaniami, tutaj możemy mówić o całkiem konkretnych oszczędnościach.
Jak widać tylna belka skrętna, którą od dawna stosował Peugeot, nie okazała się tak doskonałym rozwiązaniem jak zakładano. Być może w krajach, które posiadają równe i dobre drogi, taka koncepcja miała rację bytu. Jednak krajach środowej i wschodniej części Europy okazywało się, że wcale tak różowo nie jest. Na szczęście dzięki regeneracji można to w miarę szybko naprawić i jednocześnie nie stracić fortuny.