System ogrzewanych lusterek jest bardzo przydatny, zwłaszcza zimą. Na lusterkach może gromadzić się lód, który skutecznie utrudni nam obserwowanie to co dzieje się za pojazdem o obok niego. Dlatego też wielu producentów wyposaża dzisiaj samochody w lusterka boczne podgrzewane, co ma zapobiec osadzaniu się lodu. BMW było jednym z pionierów tego rozwiązania. Dziś sprawdzimy ja taki system działa w praktyce, oraz co zrobić w razie jego awarii.
Podgrzewane lusterka działają stosunkowo prosto. Mechanizm jest tutaj bardzo podobny do ogrzewania tylnej szyby. Lusterka boczne posiadają specjalne grzałki, które umieszczone są wewnątrz za szkłem. Gdy do grzałki dostarczymy prąd z instalacji elektrycznej auta, powoduje to rozgrzanie i przeniesienie ciepła z grzałki na szkło. Po kilku chwilach temperatura wzrasta powyżej zera, co powoduje że lód się topi i lusterko znów jest idealnie przejrzyste. W większości samochodów podgrzewanie lusterek włącza się za pomocą przycisku, którym kierowca manualnie steruje. Nie inaczej jest w BMW, ale producent ten stosuje też w modelach wyższych tak zwane komputerowe sterowanie ogrzewaniem lusterek, a także tylnej szyby. Działa to na takiej zasadzie, że gdy czujniki wykrywają niską temperaturę otoczenia, automat samoistnie włącza podgrzewanie, gdy tylko uruchomimy silnik. W ten sposób lusterka już po chwili są czyste i możemy rozpocząć bezpieczną i komfortową podróż naszym samochodem.
Oczywiście gdyby w czasie jazdy na lusterkach ponownie zgromadziła się woda, która zacznie zamarzać, możemy ponownie uruchomić ogrzewanie ręcznie, za pomocą wspomnianego przycisku.
W niektórych modelach BMW ogrzewane lusterka często się psuły. Mowa tutaj przede wszystkim o bardzo popularnym w naszym kraju modelu E39. Teraz sprawdzimy co powoduje usterki oraz jak samodzielnie naprawić tą niedogodność. Jak mówiliśmy, lusterka posiadają grzałki elektryczne, do których trzeba doprowadzić prąd. Jest on doprowadzony za pomocą przewodu przechodzącego częściowo przez drzwi kierowcy i pasażera, po czym przez specjalny łącznik gumowy dostaje się on do kabiny. Tam podłączony jest do przycisku i automatu ogrzewania, a jeszcze wcześniej znajduje się bezpiecznik. W BMW E39 jest również przekaźnik, który umieszczony jest obok skrzynki bezpieczników. Tam rozpoczynamy poszukiwania usterki, jeżeli lusterka nam nie grzeją. Sprawdzamy czy bezpiecznik jest sprawny, a także czy przekaźnik działa. W tym celu załączamy ogrzewanie i kładziemy palec na przekaźniku – powinniśmy wyraźnie poczuć stuknięcie i usłyszeć charakterystyczny odgłos. Nie świadczy to jeszcze o dobrym działaniu, ale na pewno stanowi pozytywny prognostyk. Jeśli tam wszystko jest dobrze, to problemem będą albo uszkodzone kable w gumowej mufie w drzwiach, albo przepalona grzałka lusterka.
Jak widać zdiagnozowanie i naprawa uszkodzonego podgrzewania lusterek w BMW wcale nie jest trudna. Jednak musimy posiadać minimum orientacji w tematyce elektryki samochodowej, by móc wykonać poprawnie wszelkie prace. Jeśli nie czujemy się na siłach, lepiej oddać samochód do warsztatu.
Jeszcze więcej informacji dotyczących pojazdów BMW i MINI znajdziesz na stronie:
https://www.bawariamotors.pl/bmw/nowe-samochody/bmw-serii-5-limuzyna/
https://janki.bmw-bawariamotors.pl/
http://www.warszawa.bawariamotors.mini.com.pl/pl_PL/home.html