Tylna belka skrętna – cóż to takiego? Ostatnimi czasy nierzadko słyszymy ten termin w reklamach nowych modeli samochodów. Producenci twierdzą, że jest to nowatorskie i niezawodne rozwiązanie. Czy tak jest naprawdę? Na to i inne pytania związane z tylnymi belkami odpowiemy w dalszej części.
Belki skrętne to upodobanie producentów francuskich. Znajdziemy je w niektórych modelach Peugeot, Renault i wspomnianego Citroena. Działanie tego rozwiązania poprawia znacząco komfort jazdy, dzięki znacznie lepszemu tłumieniu drgań i stabilizowaniu tory jazdy samochodu, niż przy zwyczajnym zawieszeniu. Rozwiązanie to opiera się na zastosowaniu dwóch drążków skrętnych, które zastępują takie elementy jak resory czy sprężyny śrubowe. Przebiegają one przez całą szerokość pojazdu pod podwoziem i zamocowane są w charakterystycznych dla konkretnego producenta i modelu auta punktach. Podczas jazdy po nierównościach tłumienie drgań zawdzięczamy skręcaniu drążków, które z kolei spowodowane jest przez ruchy jakie wykonuje tylna belka. Citroen zaimplementował to rozwiązanie między innymi do modelu Saxo, Xsara, Berlingo i C5.
Niestety nie ma róży bez kolców. Citroen to marka francuska, a więc naturalnym jest to, że producent projektował samochody z myślą o nieco przyjaźniejszym klimacie niż mamy w Polsce. Sól drogowa i piasek znacznie skracają żywotność tylnej belki skrętnej, a przy tym trzeba pamiętać o stanie naszych dróg, który wciąż znacznie różni się od tego, jaki można spotkać we Francji czy Hiszpanii. Na szczęście możliwa jest regeneracja tylnej belki. Citroen niestety nie oferuje nam tej usługi w ASO, dlatego musimy skorzystać z oferty lokalnych warsztatów. Takich jednak jest bardzo mało. Czy w takim razie powinniśmy kategorycznie unikać kupowania samochodów wyposażonych w to rozwiązanie? Okazuje się, że niekoniecznie. Producent przez lata ulepszał części montowane w swoich samochodach, zmodyfikowane zostały również materiały z jakich wykonana została tylna belka. Citroen Berlingo, często wykorzystywany jest jako auto dostawcze, które robi bardzo wiele setek kilometrów i nie ma łatwego życia, wcale nie odznacza się jakimiś zastraszającymi statystykami uszkodzonych belek skrętnych.
Podsumowując, tylna belka skrętna to z pewnością rozwiązanie, które ma istotny wpływ na komfort jazdy i bezpieczeństwo prowadzenia samochodu. Jednak ten podzespół w niektórych modelach dość szybko ulega uszkodzeniom, jeśli dużo jeździmy po dziurawych drogach, które dodatkowo w zimie są obficie posypywane piaskiem i solą.