Strona internetowa to kluczowy element promocji każdej rozwijającej się firmy. Jednak, żeby witryna spełniała swoje funkcje jak najlepiej, musisz zadbać o jej najważniejsze elementy. Jednym z nich jest bez wątpienia bezpieczeństwo, które zapewnia m.in. cyfrowy certyfikat fachowo nazywany także certyfikatem SSL. Czym jest i co oznacza dla Twojej strony WWW? – tego dowiesz się z tego artykułu.
Co to jest certyfikat SSL?
Temat bezpieczeństwa w sieci powraca wielokrotnie w ciągu roku. Często w kontekście wycieku danych lub wirtualnych kradzieży. Powodem nieprzyjemnych sytuacji związanych z cyberaktakami w wielu przypadkach jest brak odpowiednich zabezpieczeń. A przecież w prosty sposób można temu zapobiegać.
Do podstawowych form zabezpieczenia strony WWW należy certyfikat SSL (ang. Secure Socket Layer). Jest to narzędzie, które zapewnia bezpieczeństwo szyfrowania danych przesyłanych pomiędzy użytkownikiem a serwerem. To też informacja dla odwiedzającego stronę, że korzysta z wiarygodnej domeny, której właściciel jest godny zaufania.
Jak sprawdzić, czy strona ma certyfikat SSL?
To, czy dana strona ma certyfikat SSL może sprawdzić każdy użytkownik Internetu. Wystarczy, że zerknie na pełny adres odwiedzanej witryny w pasku przeglądarki. Jeśli wyświetla się tam przedrostek https:// i symbol zamkniętej kłódki, wówczas ma pewność, że strona jest wiarygodna i chroni przekazywane dane.
Co daje certyfikat SSL?
Informacja, że strona internetowa jest zabezpieczona, jest szczególnie ważna w kontekście witryn firm. Daje ona potencjalnym klientom potwierdzenie wiarygodności i pozwala zaufać konkretniej marce.
Dzięki certyfikatowi SSL użytkownicy bez obaw mogą zostawiać na stronie swoje dane personalne i kontaktowe (np. wypełniając formularz) oraz – w przypadku sklepów internetowych – informacje dotyczące kart płatniczych.
Jeśli decydujesz się na certyfikat SSL, zyskujesz:
- pewność, że dane Twoje i Twoich klientów są zabezpieczone,
- wiarygodność w oczach potencjalnych klientów,
- wsparcie dla działań SEO strony WWW, czyli wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania (Google wyżej ocenia strony zabezpieczone certyfikatem), a co za tym idzie – więcej odwiedzin na stronie,
- większy wskaźnik konwersji (np. wypełnionych formularzy lub dokonanych zakupów),
- mniej porzuconych koszyków (informacja o niezabezpieczonej stronie może odstraszać klienta),
- przewagę nad konkurencją, która nie ma certyfikatu,
- narzędzie, które działa zgodnie z zasadami RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych),
- więcej możliwości dalszego rozwoju strony internetowej.
Jak widzisz, korzyści, które niesie ze sobą posiadanie certyfikatu SSL, jest całkiem sporo. Nic więc dziwnego, że jest to podstawowa forma zabezpieczenia stron internetowych.
Ponadto warto podkreślić, że strony, które nie mają certyfikatu, oznaczone są jako niezabezpieczone, co już na starcie może budzić liczne wątpliwości użytkowników.
Jakie są rodzaje certyfikatów SSL?
Certyfikaty SSL różnią się od siebie przede wszystkim pod względem poziomów zabezpieczenia. Obecnie na rynku dostępne są 3 podstawowe rodzaje:
- Certyfikat DV (Domain Validation) – jest najprostszą z dostępnych opcji, zapewnia bezpieczną transmisję danych w obrębie domeny oraz potwierdza jej autentyczność. To wystarczające rozwiązanie dla małych firm, sklepów internetowych czy blogów.
- Certyfikat OV (Organization Validation) – to wyższy stopień bezpieczeństwa od wyżej opisywanego, sprawdzi się w przypadku stron, na których użytkownicy podają swoje dane (imię, nazwisko, adres zamieszkania czy numer telefonu). To dobre rozwiązanie dla dużych e-sklepów lub stron, które umożliwiają rezerwację (np. noclegów) przez podanie danych.
- Certyfikat EV (Extendend Validation) – to najwyższa forma zabezpieczenia strony internetowej. Ten rodzaj certyfikatu uwierzytelnia domenę, a także dane jej właściciela. Wyróżnia się zielonym paskiem adresu. Z certyfikatu EV korzystają m.in. systemy bankowości internetowej oraz firmy, które przetwarzają szczególnie wrażliwe dane.
Jako mały lub średni przedsiębiorca powinieneś brać pod uwagę dwie pierwsze możliwości, czyli certyfikat DV lub OV. Te opcje w zupełności wystarczą do zapewniania bezpieczeństwa firmie oraz jej klientom.
Komu powierzyć budowę bezpiecznej strony WWW?
O zabezpieczeniu strony internetowej powinieneś pomyśleć już na początku jej budowy. Dlatego decydując się na zlecenie projektu, upewnij się, że otrzymasz witrynę z certyfikatem SSL. Nie powinieneś również o nim zapominać, tworząc stronę na własną rękę.
Jeśli zdecydujesz się na współpracę z doradcami internetowymi WeNet, masz pewność, że Twoja strona internetowa korzysta z zaawansowanego pakietu ochrony, który zabezpiecza dane przed atakami hakerów, złośliwym oprogramowaniem i wirusami. To gwarancja bezpieczeństwa i poufności danych Twojej firmy, a także danych Twoich klientów.
Potrzebujesz bezpiecznej strony internetowej ze wsparciem technicznym? Wejdź na WeNet.pl, zapoznaj się z kompletną ofertą doradców internetowych i zamów bezpłatną wycenę.